Sophie Hilbrand werd overvallen door haar burn-out. Zij had al langere tijd last van teveel stress en had onvoldoende aandacht besteed aan de waarschuwingssignalen. Pas toen de vermoeidheid zo groot was dat ze werkelijk niets meer kon, greep de arts in en stuurde haar voor langere tijd naar huis.

Signalen erop duiden dat je teveel stress hebt

Om te voorkomen dat je in dezelfde valkuil valt als Sophie is het goed om bij jezelf na te gaan hoe jij ervoor staat. Ga er eens rustig voor zitten en bekijk je eigen situatie serieus. Op de pagina chronische stress staan voorbeelden van de effecten van teveel stress, zoals lichamelijke klachten (gejaagd gevoel, altijd alert zijn, hartkloppingen etc.), psychische klachten (malen, snel geïrriteerd, moedeloos etc.) en andere klachten zoals gebrek aan concentratie, besluiteloosheid en zgn. compensatiegedrag zoals meer eten en drinken.

Wat je er zelf aan kunt doen

Wanneer je eenmaal weet dat je teveel stress hebt, is het allereerst verstandig om de oorzaken van de stress te bekijken. Zijn er taken die je anders kunt aanpakken, aan iemand anders geven of schrappen? Prof. Dr. Ad Vingerhoets zegt hierover: “Je kunt de banden niet plakken wanneer de punaises nog op de grond liggen”

Het onveranderbare

Er zijn ook factoren waar je geen invloed op hebt. Soms kun je je baan helemaal niet aanpassen. Je vindt hem heel leuk, maar je baas vindt dat je 40 uur moet werken. In je privé situatie zijn je kinderen of je hulpbehoevende vader/moeder een gegeven waar niet aan te tornen valt.

Draagkracht verhogen

Dan is het goed om je draagkracht te verhogen. Je onderneemt actie om beter met de situatie om te kunnen gaan. Hoe? Dat is voor iedereen verschillend: de een gaat extra sporten of dansen, de ander luistert naar muziek of gaat in de natuur wandelen.

Jammer genoeg biedt dat niet altijd voldoende soelaas. Dan is het goed om de hulp in te roepen van gespecialiseerde bedrijven. Ik raad je aan om daarbij een bedrijf te zoeken, dat jou de regie laat over je eigen leven. Dat jou niet vertelt hoe je je leven moet inrichten, maar je helpt bij het maken van jouw keuzes. Dat bovendien niet alleen analyseert, maar oplossingen biedt.

Ademhalen

Bij Ontspanningstraining vormt het nieuwe ademhalen een vast startpunt van de training. Door de nieuwe manier van ademhalen word je evenwichtiger zodat je meer ruimte kunt vinden voor je eigen behoeftes en (on)mogelijkheden. Kenmerkend voor de training is dat de effecten van de training constant gemeten worden, zodat je meer inzicht krijgt in je eigen vorderingen.

Eric wilde effectiever zijn

Eric mocht van zijn werkgever investeren in zijn eigen ontwikkeling. Hij wilde niet alleen effectiever worden, maar wilde zich ook prettiger voelen. Je kunt de ervaringen van Eric lezen in zijn evaluatie.

Wil je graag een presentatie van de training? Meld je dan aan op de contactpagina .

Aanbevolen berichten

Laat een bericht achter