onderwijs, onrust, stress

 

Wim is schoolmaatschappelijk werker en nam deel om te bezien of de training iets is voor leerlingen. Maar zelf heeft hij er ook baat bij.

Stressen of ont-stressen!!

Op zekere dag zag ik een nieuwe collega bij de koffiepauze. We gaven elkaar een hand en Hans van Os gaf tijdens het kennismakingspraatje aan dat hij vanuit OMO mensen op het werk trainde in het verminderen van stressverschijnselen.

Ik heb vanuit mijn vak regelmatig te maken met “stressige” situaties

Ik ben schoolmaatschappelijk werker op de Instelling Voortgezet Onderwijs Deurne en heb dus vanuit mijn vak regelmatig te maken, met wat je noemt, “stressige” situaties in en rond school. Ik had zelf het idee dat ik die stress redelijk goed de baas was en kreeg dat ook terug van collega’s. Ik was wel geïnteresseerd in het wel en wee van de training. Wellicht dat in de toekomst deze methodiek iets kon betekenen om faalangstige leerlingen te begeleiden.

Uiteindelijk ben ik dus gestart met de training. Wat later dan de rest want … druk, druk, druk natuurlijk. En by the way … ik deed eigenlijk mee om te kijken of het ook iets voor leerlingen zou kunnen zijn.
Vanaf de eerste sessie werd duidelijk dat stress zich ook bij mij op meer dan een niveau manifesteerde.

Een aantal puzzelstukjes viel in elkaar

Voor de eerste keer in 10 jaar tijd zat ik in de (luxe) positie om stil te staan bij de dingen die je overdag doet en op welke manier je werkhouding invloed heeft op jouw welbevinden. Een aantal puzzelstukjes viel in elkaar; kleine genegeerde klachten, af en toe “wakkere” nachten wanneer je de gebeurtenissen van de dag moeilijk kon los te laten, de grote en kleine ergernissen die je langer meedraagt dan goed voor je is en die daardoor je gevoel van welzijn beïnvloeden. Kortom: stressverschijnselen!

Vaardigheid om jezelf tot rust te brengen

Het bijzondere aan de training vind ik de wijze waarop ik hiermee geconfronteerd werd. De training is geen traditionele praatsessie waarin de trainer reflecteert op datgene wat hij of zij ziet. De rust of onrust in jezelf wordt zichtbaar gemaakt door hartslagmetingen. Binnen de training staat de vaardigheid om jezelf tot rust te brengen centraal. Coherent worden noemt Hans dat. En of je wel of niet in staat bent om jezelf tot rust te brengen wordt dus objectief gemeten.

De techniek is relatief makkelijk te leren en ik gebruik hem sindsdien regelmatig. Elke dag zoek ik één of twee momenten om tot rust en in balans te komen en dat werkt erg goed. Daar is niet zweverigs aan; rust voor jezelf creëren en daardoor evenwichtiger en beter voorbereid je werk te doen.

Volgens mij praat je dan over iets dat werkt

Op school hebben diverse collega’s meegedaan aan de training. Dat heeft een wervend effect naar anderen. Zij willen graag meedoen vanwege de positieve berichten die uit de eerste 2 groepen komen. Tel daar bij op dat ook het management haar natuurlijke reserves laat varen en steeds benieuwder wordt naar de resultaten: Volgens mij praat je dan over iets dat werkt!

Wim Dorssers

Gerelateerde ervaringen